Tuesday, October 11, 2016

Forex Dlm Pandangan Islam

FOREX punte PANDANGAN ISLAM Forex Dalam Perspektif Islam. Sebagian umat Islam meragukan ke halalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut pandangan para pakar Islam Jangan engkau mengambil sesuatu Yang Niet Ada padamu Sabda Nabi Muhammad SAW-punte sebuah hadist CV Abu Hurairah. Sementara Fuqaha (Ahli Fiqih Islam) hadist tersebut di tafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik is te koop-beli Yang Niet Ada barangnya pada waktu Akad hukumnya Haram. Penafsiran secara demikian itu Niet pelak lagi, membuat Fiqih Islam Sulit teller aan Voldoet aan tututan jaman Yang terus berkembang denganb perubahan-perubahannya. Karena itu sejumlah Ulama Klasik Yang terkenal dengan pemikirannya Yang cemerlang, menentang Cara penafsiran Yang terkesan sempit tersebut. Diantaranya Ibnu Alqoyyim. Ulama bernazhab Hambali ini berpendapat, bahwa Niet benar is te koop-beli Barang Yang Niet Nampak barangnya tersebut di larang. Baik punte Al-Koran, Sunnah maupun fatwa para Shahabat, larangan tersebut Niet Ada. Punte Sunnah Nabi hanya terdapat larangan menjual Barang Yang plaas Nog geen Ada, sebagaimana larangan beberapa Barang Yang Uitnodiging Ada pada waktu Akad. Causa legis term of ilat larangan tersebut bukan Ada term of Niet adanya Barang, melainkan Gharar, ujar dr Syamsul Anwar MA dari Iain suka Jogyakarta menjelaskan pendapat Ibn AlQayyim. Gharar n basiese ketidak pastian tentang apakah Barang Yang di perjual-belikan itu dapat diserahkan term of Niet. Misalkan sesorang menjual unta Yang hilang, term of menjual Barang Milik orang lain padahal Niet diberi kewenangan oleh Yang bersangkutan. Jadi meskipun pada waktu Akad barangnya Niet Ada, Egter Ada kepastian di adakan pada waktu diperlukan sehingga bisa di serahkan kepada pembeli, Maka is te koop-beli tersebut sah. Sebaliknya. kendati barangnya Uitnodiging Ada TAPI - karena Satu Dan Hal lain - Niet mungkin di serahkan kepada Pembeli, Maka is te koop beli itu Niet sah. Perdagangan berjangka jelas bukan Gharar, SEBAB punte Contract berjangkanya, Account komoditi Yang di is te koop-belikan Uitnodiging di tentukan. Begitu juga dengan Vrae, Mutu Dan tempat Serta waktu penyerahannya. Semuanya Hoof berjalan di op hierdie rel aturan Resmi Yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan - Satu Hal Yang Sebenarnya bisa juga terjadi pada praktik is te koop-beli konvensional. Punte Perspektif Regte Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) - Forex n basiese termasuk bagian dari PBK - dapat di masukkan punte in kategorie al-Masail al Muashirah term of masalah-masalah hikum Islam Kontemporer. Oleh Karena itu, status Regte nya dapat di kategorikan kepada masalah Ijtihadiyah. Klasifikasi Ijtihadiyah termasuk kedalam Wilayah fi ma la Nasha vyfde, yakni masalah Regte Yang Niet mempunyai Verwysing Nash Regte Yang Pásti. Punte in kategorie masalah Regte al-sahrastani, IA termasuk kedalam paradigma al-Nushush QAD intahat wa alwaqai la tatanahi. Artinya Nash Regte punte bentuk Al-Koran as Sunnah Uitnodiging selesai Niet Ada lagi tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus Regte yang baru muncul harus di berikan kepastian hukumnya terme op ijtihad. Punte kasus Regte PBK, ijtihad dapat merujuk pada teori perubahan Regte Yang di perkenalkan oleh Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, Fatwa Regte dapat berubah Karena beberapa veranderlike Perubahnya. Yakni: niat, waktu, tempat, tujuan Dan manfaat. Teori perubahan Regte ini diturunkan dari paradigma ilmu Regte van vraag gurunya, yaitu Ibn Taimiyyah Yang menyatakan bahwa: al-Haqiqat fi al-Ayan la fi al-adzhan. Artinnya kebenran Regte itu dijumpai punte kenyataan empirik, bukan punte Alam pemikiran term of Alam idee. Paradigma ini di turunkan dari Prinsip Regte Islam tentang keadilan Yang punte Al-Koran digunakan term al-mizan, 'n qisth, al-wasth, dan al-ADL. Punte penerapannya, secara toegewezen masalah PBK dapat dimasukan kedalam Gespecialiseerd kajian fiqih al-siyasah maliyyah, yakni politik Regte kebendaan. Punte in kata gelê, PBK termasuk kajian Regte Islam punte pengertian bagaimana Regte Islam diterapkan punte masalah kepemilikan op hierdie HARTA Benda, terme op Perdagangan Berjangka Komoditi punte era globalisasi Dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin punte rangka melindungi pelaku Dan pihak-pihak Yang terlibat punte Perdagangan Berjangka Komoditi punte ruang Dan waktu Serta pertimbangan tujuan Dan mafaatnyadewasa ini, sejalan dengan semangat Dan bunyi UU No. 32/1977 tentang PBK. Karena teori prubahan hukumseperti di jelaskan di op hierdie, dapat menunjukan elastisitas Regte Islam punte kelembagaan Dan praktek perekonomian, Maka PBK punte sistem Regte Islam dapat di analogikan dengan baai al-Salam AJL bi ajil. Bay al-Salam dapat di artikan sebagai berikut: Al-Salam term of Al-salaf n basiese Bay AJL bi ajil, yakni memperjual - belikan sesuatu yang dengan | Privacy sifat-sifatnya Yang terjamin kebenarannya. So punte transaksi demikian, penyerahan Ras al-mal-punte bentuk uang sebagai Waardering: tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi Yang di belastings punte transaksi itu. Ulama Syafiiyah Dan Hambaliyah mendefinisikannya dengan: Akad op hierdie komoditas is te koop-beli Yang diberi sifat terjamin Yang di tangguhkan (berjangka) dengan harga is te koop Yang ditetapkan didalam bursa Akad. Keabshahan transaksi is te koop-beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun Dan syarat sebagai berikut: Sebagai unsur-unsur Utama Yang harus Ada punte suatu peristiwa transaksi. Unsur-unsur Utama punte baai al-Salam n basiese: Pihak-pihak pelaku transaksi (aqid) yang disebut dengan term Moslem term of Moslem ilaih. Objek transaksi (maqud ilahi). yaitu Barang-Barang komoditi berjangka Dan Waardering: tukar (RAS al-mal al-Salam as al-Moslem vyfde). Kalimat transaksi (sighat aqad), yaitu ijab Dan qabul. Yang perlu di perhatikan dari unsur-unsur tersebut n basiese bahwa ijab Dan qabul dinyatakan punte Kalimat Dan bahasa yang jelas menunjukan transaksi berjangka. Karena itu Ulama Syafiiyyah menekankan Use term al-Salam term of al-salaf didalam Kalimat transaksi itu dengan alasan bahwa aqd al-Salam n basiese baai al-madum dengan sifat Dan Cara berbeda dari aqad is te koop as beli (koop). 2. Syarat-syarat. Persyaratan menyangkut voorwerp transaksi, bahwa yaitu beswaar transaksi harus Voldoet aan kejelasan mengenai: Jenisnya ( 'n yakun fi jinsin malumin), Sifatnya, Ukuran (kadar), Jangka penyerahan, harga tukar, dan tempat penyerahan. Persyaratan Yang harus di penuhi oleh harga tukar (al-tsaman). Yaitu: Pertama Kejelasan Account Alat tukar, yaitu dirham, dinar, Rupiah term of Dollar DSB term of Barang-Barang yang dapat di timbang, disukat DSB. Kedua kejelasan Account Alat tukar apakah Rupiah, dollar, euro, CHF term of sebagainya. Apakah timbangan Yang disepakati punte bentuk kilogram, dam, term of Ander. Kejelasan punte tentang kwalitas beswaar transaksi, apakah kwalitas istimewa, Baik sedang term of Buruk. Syarat-syarat di op hierdie ditetapkan dengan belastings menghilangkan Jahalah fi al - aqd term of alasan ketidak tahuan kondisi-kondisi Barang pada SAAT transaksi. SEBAB Hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di Antara pelaku transaksi. Kejelasan Vrae harga tukar. Penjelasan di op hierdie Nampaknya Uitnodiging dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Klaupun punte pelaksanaannya masih Ada pihak-pihak Yang di rugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, Maka dapatlah digunakan kaidah Regte term of wetlike stelreël Yang berbunyi: Ma la yudrak kulluh la yudrak kulluh, yaitu. Apa Yang Niet dapat digunakan semuanya Hoof, Maka Niet perlu di tinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, Regte Dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh di nyatakan dapat verdien punte, term of setidak-tidaknya sesuai dengan semangat Dan JIWA normale Regte Islam, dengan menganalogikan kepada baai al-Salam. (Tulisan di op hierdie dihimpun dari berbagai beste bron).Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz teller aan menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing Dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula Jika Saya melakukan transaksi die gebruiker dengan berbekalkan analisa die gebruiker term of yang disediakan oleh makelaar dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan Dan Duarte matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, Anda perlu memahami dua Account perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit anda ke punte Satu syarikat Yang memperolehi untung terme op FOREX. 2- Melantik Satu platform term of syarikat teller aan menjalankan is te koop beli wang asing Dan simpan. ALLE transaksi dijalankan oleh anda die gebruiker, syarikat hanya menyediakan platform Dan mengambil upah perkhidmatan Sahaja. Pertama. Regte bagi melabur punte syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Buitelandse valuta) term of yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu Account perdagangan / transaksi Yang memperdagangkan matawang suatu Negara terhadap matawang Negara Ander Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia selama 24 konfyt secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang n basiese diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana IA menurut Garis Tutorials Yang dikeluarkan dari hadith Nabi Yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (Serag Dan Terima) punte waktu Yang SAMA IA disebut punte hadis sebagai yadan bi Yadin. Punte Bahasa Inggerisnya n basiese op die plek basis. Ia Datang banyak hadis Antara yang paling Utama n basiese:. . . . . . . . . Ertinya. EMAS dengan emas (ditukar term of diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah SAMA timbangan Dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu MVSA) Dan sekiranya berlainan Account, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (CV Moslem, nee 4039 geen hadith. 09/11). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran Antara Perak Dan EMAS n basiese Riba kecuali Jika ia dilakukan secara serentak (Serag Terima punte Satu MVSA) (CV Moslem, nee 1586, 3/1209) C - Manakala pembelian secara hutang dari Salah Satu Antara dua pihak n basiese Haram berdasarkan hadis: - Ertinya . Rasulullah s. a.w melarang dari menjual EMAS Dan Perak secara berhutang (CV Al-Bukharistraat, geen 2070, 2/762) Hadis-hadis di op hierdie menyebut Aangaande displin Islam punte pertukaran EMAS Dan Perak. Teller aan inligting oor, Ulama bersepakat bahawa matawang (bank noot) juga n basiese SAMA displinnya dengan emas Dan Perak disebabkankan Waardering: Dan fungsinya sebagai ruilmiddel. Justeru setiap displin Dan syarat transaksi Yang melibatkan EMAS Dan Perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa Dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di VRAAG HIERONDER AAOIFI. FOREX punte matawang Yang diuruskan oleh syarikat konvensional Uitnodiging Pásti Niet Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional n basiese lsquoForward FOREX term of Forex Yang menggunakan lsquoValue vorentoe (Waardering: MVSA hadapan) yang tergolong punte Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options Dan gelê-gelê instrument Yang Niet halal di sisi Shariah. Tools-Tools tadi Niet Voldoet aan syarat Islam iaitu Serag Terima term of disebut qabadh punte Islam secara benar hakiki term of hukmi pada waktu Yang SAMA. Masalah punte implementasi FOREX n basiese bertangguh punte penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi Batal (Radd al-Muhtar Ala ad Durr, 4/531). Niet Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Egter ALLE mereka hanya terlibat punte FOREX Account SPOT Dan bukannya Account lsquoForward Jika adapun Account vorentoe IA menggunakan KONSEP Al-WAD term of Eensydige Promise Dan ia Resef disepakati keharusannya. Apa Yang Pásti, Majlis Shariah mereka Resef meletakkan beberapa syarat Dan bukannya secara bebas begitu Sahaja. Justeru MELABUR modale (BEERTI Anda MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG Sahaja) Dan di punte institusi kewangan konvensional Yang memperolehi untung terme op cara FOREX n basiese Niet halal di sisi Islam. Ia n basiese keputusan paneel Penasihat Shariah Dunia Yang bernaung di VRAAG HIERONDER Nama Rekeningkunde amp Oudit Organisasie vir Islamitiese Instellings (AAOIFI). Antara paneel penasihat Shariahnya n basiese Syeikh Mufti TaqI Uthmani, Prof Dr Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof Dr Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, dr Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi Dan ramai lagi. KEDUA. Regte forex Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui Regte bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya IA tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi term of Niet apabila membeli Dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di Negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh Jakim Dan ISRA, mendapati unsur Judi n basiese wujud Maka ALLE Account forex n basiese Haram. B - Kesohihan Dan kewibawaan syarikat platform dari sudut lesennya Dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh platform syarikat Yang Niet sebenar. Butiran terperinci berkenaan platform ini mestilah diteliti Dan boleh diperolehi. Jika Niet, transaksi Anda n basiese syubhat dari Awal lagi Keran terdapat unsur gharar. B - Jika platform tersebut punyai wibawa Dan verminder Serta inligting yang sangat mencukupi, perkara kedua n basiese menilai Max TV-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari Badan berwajib di Maleisië. Ini perlu bagi memastikan anda Niet terlibat dengan aktiviti menyalahi INFO-INFO Negara. Jika Yang kedua juga lulus, Saya Kira transaksi is te koop matawang asing Dan simpan Dan kemudian is te koop semula apabila harga tukarannya Naik n basiese harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Egter Mari kita SAMA-SAMA Kuba mehami Dan menyemak bagaimana Proses ini dilakukan secara ringkas Dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat APA Yang diterangkan oleh indi Yang terlibat Dan Yang Leer berkenaan Cara forex memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai minimum modale. Sebagai hou voorsien USD 1, USD 100 Dan gelê-gelê, onder andere berbeza mengikut Polisi syarikat forex Masinga-Masinga. 2) dengan modal itu, pihak syarikat platform forex ini akan membukakan Satu akaun Khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta Akan menentukan samada teller aan membuka kaunter jualan matawangnya di punte akaun term of membuka kaunter Duarte. Gambaran mudahnya n basiese: - Katalah modalnya USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling van terme platform syarikat tersebut. Sebagai hou voorsien, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan Waardering: matawang, didapati Waardering: USD mengukuh berbanding Ringitt iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan knoppie is te koop dollar 100 Dan memperolehi RM 400 Ini bermakna IA Resef beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding harga Duarte asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik Sahaja transaksi is te koop beli dilakukan, Niet DIBENARKAN DILEWATKAN term of Ingevuld sebahagian Sahaja, Jika punte hou voorsien di op hierdie, hanya RM 40 Ingevuld, manakala Baki modale sebanyak RM 360 hanya Akan Ingevuld sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. ISU Shariah. Jika ini Niet berlaku, Maka IA lulus dari sudut Shariah, Egter Jika kelewatan berlaku, ISU Shariah di hier een n basiese berlaku penangguhan punte penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan IA bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Resef menyebut Garis Tutorials Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran Antara Perak Dan EMAS n basiese Riba kecuali Jika ia dilakukan secara serentak (Serag Terima punte Satu MVSA) (CV Moslem, nee 1586, 3/1209) Manakala pembelian secara hutang dari Salah Satu Antara dua pihak n basiese Haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah het melarang dari menjual EMAS Dan Perak secara berhutang (CV Al-Bukharistraat, geen 2070, 2/762) Imam An-Nawawi Resef menyebut dengan terang bahawa para Ulama Resef bersepakat wajibnya syarat Serag Terima punte Satu MVSA term of lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal ) term of hukmi (terme op mediuam internet tetapi punyai bukti seperti herkansing term of Nota ELEKTRONIK Yang menunjukkan transaski SAH) (Syarah Sohih Moslem) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi is te koop beli dilakukan, kesemua modale dicampur untung Ingevuld di punte akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara Matik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat Yang mensyaratkan minimum modale Yang Tinggi seperti USD 1000 Dan gelê-gelê Vrae. Teller aan itu mereka menawarkan APA Yang dinamakan hefboom yangmana modale peserta Akan digandakan. Sebagai hou voorsien, katalah modale sebenar Anda n basiese USD 100. Maka anda dikehendaki memilih term of secara reaksie memlih gandaan Yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modale anda Akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 term of Jika memilih 1: 100, beerti modale anda menjadi dollar 10000 dengan Vrae baru inilah matawang anda Akan di pasarkan di pasaran. Die gebruik van verskillende finansiële instrumente of geleende kapitaal, soos marge, die potensiële opbrengs van 'n belegging te verhoog. Hefboom kan geskep word deur middel van opsies, termynkontrakte, marge en ander finansiële instrumente. Byvoorbeeld, sê jy 1000 te belê. Hierdie bedrag kan belê word in 10 aandele van Microsoft voorraad, maar om hefboom te verhoog, kan jy belê die 1000 in vyf opsies kontrakte. Jy sal dan beheer 500 aandele in plaas van net 10. (Rujukan) Jika benarlah APA Yang Saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan HEFBOOM ini n basiese Haram kerana IA dikira menjual matawang Yang Niet di punte Milik Anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi Yang dijual n basiese 10,000. Ia berdasarkan APA Yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang Niet di punte milikmu (CV Abu Daud, geen 3504, 3/283) Malah Saya juga hampir Pásti, Wang Yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman Dan Uitnodiging tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui term of Niet diketahui oleh peserta. Jika ini berlaku, sekali lagi Riba Resef berlaku. Bagi mengelakkan perkara Yang ditegah oleh Islam dari berlaku di hier een, of Use hefboom 1: 1 Sahaja Yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya Minder dari 30 bagi mengurangkan Risiko semasa handel dijalankan. Dan Jika terdapat masalah kemungkinan rugi term of APA Yang dinamakan marge oproep, pihak peserta dibenarkan teller aan membuka kaunter Satu lagi samada is te koop term of beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika semunya dilaksanakan dengan jelas Dan perancangan Yang Betul. Setakat ini Saya Niet Nampak adanya masalah Shariah punte tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN Yang JELAS kerana membeli Waardering: matawang teller aan dijual apabila nilainya Naik sedangkan IA bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga die gebruiker forex Dan Voldoet aan syarat ini n basiese Haram kerana SEBAB utamanya n basiese Nademaal, tambahan pula IA bukanlah sesuatu Yang disukai oleh Polisi Ekonomie di punte Islam, pertamanya kerana menurut pandangan Ekonomie-punte Islam, matawang n basiese ruilmiddel Sahaja Dan ia bukanlah komoditi Yang wajar diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita Leer Waardering: matwang Kini Niet lagi bersandarkan EMAS term of Perak, Wang kertas hari ini (Fiat geld) Niet mempunyai Waardering: tersendiri (seperti logam EMAS Dan Perak) kecuali nilainya Datang dari pasaran globale Yang ditentukan oleh vraag en aanbod di pasaran Dunia. Justeru, menjadikan Cara ini bagi memberikan anak Dan isteri makan bukanlah Satu bentuk kerjaya Yang terpuji di punte Islam. Malah ia Sebenarnya membantu sistem kapitalis Dan menguatkan sistem Ekonomie yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda Niet ingin menerima padnagan Saya, Niet mengapa tetapi bacalah pendapat Ulama Besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti TaqI Uthmani punte Hal ini: forex valuta handel Deur Mufti Mohammed TaqI Usmani Posted: 11 Zol QaDah 1424, 22 November 2007 Q) Is Forex Geld Trading halal Ek het 'n dokument waarin die aspekte van die besigheid aangeheg. A.) Ek het gedink die vraestelle gestuur word deur jou. Ek is van mening dat hierdie transaksies is nie in ooreenstemming met Shariah. Die heel voorwaarde dat jy nie die lewering van die aangekoop geldeenheid kan neem maak dit ontoelaatbare. Morever, is daar ander elemente volgens my wete dat dit handel onwettig Shariah, soos, vooruitverkope maak, kort verkope ens Dit is bykomend tot die feit dat die geldeenhede is oorspronklik 'n ruilmiddel en moet slegs geruil vir persoonlike gebruik in verskillende lande. Om hulle te maak 'n verhandelbare kommoditeit net vir verdien 'n wins is ook teen die basiese filosofie van die Islamitiese ekonomie. Ek sou dus nie adviseer om te geniet in die handel. Sila Buka beste bron. Forex Trading Adakah anda mengenali siapa Syeikh Mufti TaqI Uthmani, Sila Buka di hier een teller aan herken ek dit. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 p / s. ALLE pemain forex, Nota Dan jawpaan Saya inin n basiese jawapan Yang dipermudah agar IA boleh difahami orang AWAM. Jika terdapat kesilapan Teknik carajual Dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan Kommentaar kerana inligting tentang tatacara di op hierdie juga Saya perolehi dari Yang terlibat. Syaa tiada MVSA teller aan membuat pembacaan Dan kajian die gebruiker di Ketika ini. Sekian Voeg hierdie bladsy by jou gunsteling Social Bookmarking webtuistes More. Pasti ramai diantara kita Yang minat berniga term of woordspeling memang seorang peniaga. Punte perniagaan, perkongsian n basiese suatu perkara Yang kita biasa jumpa. Sedarkah kita Islam Resef mengatur Regte berkenaan perkongsian perniagaan ini Sedarkah kita syarikat Enterprise, Sendirian Berhad, Berhad, Koperasi mahupun saham Yang diamalkan nou af n basiese bentuk perkongsian perniagaan Yang lahir dari aqidah sekular Saya die gebruiker sebelum mempelajari sistem Ekonomie Islam Niet menyedari perkara ini. Kita dilahirkan punte MVSA perkongsian-perkongsian ini Resef Dan sedang diamalkan. Sehingga mungkin kita Niet perasan Dan menyangka tiada masalah dengan Regte syarikat tersebut. Ek was perhatikan jarang sekali Regte berkenaan perkongsian perniagaan ini dititik beratkan. Sedangkan Islam menganjurkan ummatnya berniaga Dan punte MVSA Yang SAMA menjelaskan Regte-hukumnya. Punte Dunia hari ini banyak bentuk perniagaan seperti MLM, bursa saham diperkenalkan tetapi jelaskah kita Regte syara8217 berkenaannya Saudara-saudara Yang dikasihi, para fuqaha Resef menggali dari dalil syar8217ie berkenaan perkongsian Islam. Sama-SAMA kita mengamalkannya. InsyaAllah rezeki Yang diperoleh n basiese rezeki yang halal lagi diberkati. Perkongsian Perniagaan (Syirkah) Kata syirkah punte bahasa Arab berasal dari kata syarika (fi8217il Madhi), yashruku (fi8217il mudhari8217) syarikan / syirkatan / syarikatan (Masdar / kata Basic Configuration) ertinya menjadi sekutu term of syarikat (kamus al Munawar) Menurut erti Moedertaal bahasa Arab , syirkah bererti mencampurkan dua bahagian term of lebih sehingga Niet boleh dibezakan lagi Satu bahagian dengan bahagian Ander, (An-Nabhani) Adapun menurut makna syara8217, syirkah n basiese suatu Akad Antara 2 pihak term of lebih Yang sepakat teller aan melakukan Kerja dengan tujuan memperoleh keuntungan. (An-Nabhani) Syirkah hukumnya mubah. Ini berdasarkan dalil hadith nabi sien berupa taqrir terhadap syirkah. Pada SAAT baginda diutuskan oleh Allah sebagai nabi, orang-orang pada MVSA itu Resef bermuamalat dengan cara ber-syirkah Dan Nabi Muhammad het membenarkannya. Sabda baginda sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra: Allah 8216Azza wa Jalla Resef berfirman Aku n basiese pihak ketiga dari 2 pihak Yang bersyirkah selama Salah satunya Niet mengkhianati Yang Ander. Kalau Salah satunya khianat, aku keluar dari keduanya. (HR Abu Dawud, alBaihaqi Dan adDaruquthni) Imam Bukharistraat meriwayatkan bahawa Aba Manhal pernah mengatakan. 8220aku Dan rakan kongsiku Resef membeli sesuatu dengan cara tunai Dan hutang.8221 Lalu Kami didatangi oleh Al Barra8217bin azib. Kami Lalu bertanya kepadanya. Dia menjawab, 8220 Aku Dan rakan kongsiku, Zaiq bin Arqam, Resef mengadakan perkongsian. Kemudian Kami bertanya kepada nabi s. a.w tentang tindakan Kami. Baginda menjawab: 8220barang Yang (diperoleh) dengan cara tunai silalah kalian ambil. Sedangkan Yang (diperoleh) secara hutang, silalah kalian bayar8221 Regte melakukan syirkah dengan kafir Zimmi Regte melakukan syirkah dengan kafir zimmi juga n basiese mubah. Imam Moslem pernah meriwayatkan dari Abdullah bin Umar Yang mengatakan: 8220Rasulullah sien pernah memperkerjakan penduduk Khaibar (penduduk Yahudi) dengan mendapat bahagian dari hasil tuaian Buah Dan tanaman8221 Rukun Syirkah Rukun syirkah Yang asas Ada 3 perkara iaitu: a) Akad (ijab-Kaboel) juga disebut sighah b) dua pihak Yang berakad (8216aqidani), mesti memiliki kecekapan melakukan pengelolaan HARTA c) objek aqad (Mahal) juga disebut ma8217qud alaihi, samada modale term of pekerjaan Manakala syarat sah perkara Yang boleh disyirkahkan n basiese n basiese objek tersebut boleh dikelola bersama term of boleh diwakilkan. Menurut mazhab syafi8217e, zahiriah Dan Imamiah hanya 2 syirkah Yang sah iaitu Inan Dan mudharabah Mazhab Hanafi berpandangan Ada empat Account syirkah Yang syari8217e iaitu syirkah Inan, abdan, mudharabah Dan wujuh. (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh al Islami wa Adillatuhu) Mazhab Malki hanya 3 Account syirkah Yang sah iaitu syirkah Inan, abdan Dan mudharabah. Menurut mazhab syafi8217e, zahiriah Dan Imamiah hanya 2 syirkah Yang sah iaitu Inan Dan mudharabah. Mazhab Hanafi Dan zaidiah berpandangan Ada 5 Account syirkah Yang sah iaitu syirkah Inan, abdan, mudharabah, wujuh Dan mufawadhah. Syeikh Taqiuddin AnNabhani punte kitabnya Sistem Ekonomi Alternatif Perspektif Islam berijtihad terdapat 5 Account syirkah Yang syari8217e SAMA seperti pandangan mazhab Hanafi Dan zaidiah. 1) Syirkah Inan Syirkah Inan n basiese syirkah Yang mana 2 pihak term of lebih, setiap pihak menyumbangkan modale Dan menjalankan Kerja. Hou voorsien bagi syirkah Inan: Khalid Dan Faizal berkongsi menjalankan perniagaan Burger bersama-sama Dan Masinga-Masinga mengeluarkan modale RM500 setiap seorang. Perkongsian ini diperbolehkan berdasarkan As-Sunnah dan ijma8217sahabah. Disyaratkan bahawa modale Yang dikongsi n basiese berupa wang. Modale punte bentuk HARTA Benda seperti kereta mestilah diakadkan pada Awal transaksi. Perkongsian ini dibangunkan oleh KONSEP perwakilan (wakalah) Dan kepercayaan (Amanah). SEBAB Masinga-Masinga pihak, dengan memberi / berkongsi modale kepada rakan kongsinya bererti Resef memberikan kepercayaan Dan mewakilkan kepada rakan kongsinya teller aan mengelolakan perniagaan. Keuntungan n basiese berdasarkan kesepakatan ALLE pihak Yang berkongsi manakala kerugian berdasarkan peratusan modale Yang dikeluarkan. Abdurrazzak punte Kitab al-Jami8217 meriwayatkan dari Ali ra Yang mengatakan: 8220kerugian bergantung kepada modale, sedangkan keuntungan bergantung kepada APA yang mereka sepakati8221 2) Syirkah Abdan Perkongsian abdan n basiese perkongsian 2 orang term of lebih Yang hanya melibat Tenaga (Badan) mereka tanpa melibatkan perkongsian modale . Sebagai hou voorsien: Jalal n basiese tukang buat Ruma Dan Rafi n basiese juruelektrik Yang berkongsi menyiapkan Projek sebuah Ruma. Perkongsian mereka Niet melibatkan perkongsian Kos. Keuntungan n basiese berdasarkan persetujuan mereka. Syirkah abdan hukumnya mubah berdasarkan dalil as-Sunnah. Ibnu mas8217ud pernah berkata8221 aku berkongsi dengan Ammar bin Yasser Dan Saad bin Abi Waqqash mengenai HARTA rampasan perang Badar. Sa8217ad membawa dua orang tawanan sementara aku dan Ammar Niet membawa APA pun8221 (HR Abu Dawud Dan Atsram). Hadith ini diketahui Rasulullah het as baginda membenarkannya. 3) Syirkah Mudharabah Syirkah Mudharabah n basiese syirkah dua pihak term of lebih dengan | Privacy, Satu pihak menjalankan Kerja (amal) sedangkan pihak gelê mengeluarkan modale (mal). (An-Nabhani, 1990: 152). Term mudharabah dipakai oleh Ulama Irak, sedangkan Ulama Hijaz menyebutnya qiradh. (Al-Jaziri, 1996: 42 Az-Zuhaili, 1984: 836). Sebagai hou voorsien: Khairi sebagai pemodal memberikan modalnya sebanyak RM 100 ribu kepada Abu Abas Yang bertindak sebagai pengelola modale punte pasaraya IKAN. Ada 2 bentuk gelê sebagai variasi syirkah mudharabah. Pertama, 2 pihak (misalnya A Dan B) SAMA-SAMA memberikan mengeluarkan modale sementara pihak ketiga (katakanlah C) memberikan menjalankan Kerja Sahaja. Kedua, pihak pertama (misalnya A) memberikan konstribusi modale Dan Kerja sekaligus, sedangkan pihak kedua (misalnya B) hanya memberikan konstribusi modale tanpa konstribusi Kerja. Kedua-dua bentuk syirkah ini masih tergolong punte syirkah mudharabah (An-Nabhani, 1990: 152). Punte syirkah mudharabah, HAK melakukan tasharruf hanyalah menjadi HAK pengelola. Pemodal Niet berhak turut Campur punte tasharruf. Egter demikian, pengelola terikat dengan syarat-syarat Yang ditetapkan oleh pemodal. Jika Ada keuntungan, IA dibagi sesuai kesepakatan di Antara pemodal Dan pengelola, sedangkan kerugian ditanggung hanya oleh pemodal. SEBAB, punte mudharabah berlaku wakalah (perwakilan), sementara seorang Wakil Niet menanggung kerosakan HARTA term of kerugian Dana Yang diwakilkan kepadanya (An-Nabhani, 1990: 152). Egter demikian, pengelola turut menanggung kerugian Jika kerugian itu terjadi kerana melanggar syarat-syarat Yang ditetapkan oleh pemodal. 4) Syirkah Wujuh Disebut syirkah wujuh kerana Dida Arkan pada kedudukan, ketokohan term of Ervaring (wujuh) seseorang di Tengah voorlichting. Syirkah wujuh n basiese syirkah Antara 2 pihak (misalnya A Dan B) yang SAMA-SAMA melakukan Kerja (amal), dengan pihak ketiga (misalnya C) yang mengeluarkan modale (mal). Punte in Hal ini, pihak A Dan B n basiese tokoh voorlichting. Syirkah semacam ini hakikatnya termasuk punte syirkah mudharabah sehingga berlaku | Privacy-| Privacy syirkah mudharabah padanya. (An-Nabhani, 1990: 154) Bentuk kedua syirkah wujuh n basiese syirkah Antara 2 pihak term of lebih Yang bersyirkah punte barangan yang mereka beli secara Kredit, op hierdie Basic Configuration kepercayaan pedagang kepada keduanya tanpa sumbangan modale dari Masinga-Masinga pihak. Misalnya A Dan B tokoh Yang dipercayai pedagang. Lalu A Dan B bersyirkah wujuh dengan cara membeli Barang dari seorang pedagang C secara Kredit. A Dan B bersepakat-Masinga Masinga memiliki 50 dari Barang Yang dibeli. Lalu keduanya menjual Barang tersebut Dan keuntungannya dibagi dua, sedangkan harga pokoknya dikembalikan kepada C (pedagang). Punte syirkah kedua ini, keuntungan dibagi berdasarkan kesepakatan, bukan berdasarkan nisbah Barang dagangan Yang dimiliki. Sedangkan kerugian ditanggung oleh Masinga-Masinga pengusaha wujuh Usaha berdasarkan kesepakatan. Syirkah wujuh kedua ini hakikatnya termasuk punte syirkah 8216abdan (An-Nabhani, 1990: 154). Egter demikian, An-Nabhani mengingatkan bahawa ketokohan (wujuh) yang dimaksud punte syirkah wujuh n basiese kepercayaan kewangan (tsiqah maliyah), bukan semata-Mata ketokohan di voorlichting. Maka dari itu, Niet sah syirkah Yang dilakukan seorang tokoh (katakanlah seorang menteri term of pedagang Besar), Yang dikenal Niet jujur ​​term of suka memungkiri janji punte urusan kewangan. Sebaliknya sah syirkah wujuh Yang dilakukan oleh seorang biasa-biasa Saja, tetapi oleh para pedagang dag dianggap memiliki kepercayaan kewangan (tsiqah maliyah) yang Tinggi misalnya dikenal jujur ​​Dan tepat janji punte urusan kewangan. 5) Syirkah Mufawadhah Syirkah mufawadhah n basiese syirkah Antara 2 pihak term of lebih Yang menggabungkan ALLE Account syirkah di op hierdie (syirkah Inan, 8216abdan, mudharabah Dan wujuh). Syirkah mufawadhah punte pengertian ini, menurut An-Nabhani n basiese boleh. SEBAB, setiap Account syirkah Yang sah berdiri die gebruiker Maka sah pula Ketika digabungkan dengan Account syirkah Ander. Keuntungan Yang diperoleh dibagi sesuai dengan kesepakatan, sedangkan kerugian ditanggung sesuai dengan Account syirkahnya iaitu ditanggung oleh pemodal sesuai dengan nisbah modale (Jika berupa syirkah Inan) term of ditanggung pemodal Sahaja (Jika berupa syirkah mudharabah) term of ditanggung pengusaha Usaha berdasarkan peratusan Barang dagangan Yang dimiliki ( Jika berupa syirkah wujuh). Hou voorsien: 'n n basiese pemodal, menyumbang modale kepada B Dan C, dua jurutera AWAM Yang sebelumnya sepakat bahawa Masinga-Masinga melakukan Kerja. Kemudian B Dan C juga sepakat teller aan menyumbang modale teller aan membeli Barang secara Kredit op hierdie Basic Configuration kepercayaan pedagang kepada B Dan C. Dalam Hal ini, pada awalnya yang ada n basiese syirkah 8216abdan iaitu B Dan C sepakat Masinga-Masinga bersyirkah dengan memberikan konstribusi Kerja Sahaja. Lalu, Ketika A memberikan modale kepada B Dan C, bererti di Antara mereka bertiga wujud syirkah mudharabah. So hier een 'n sebagai pemodal, sedangkan B Dan C sebagai pengelola. Ketika B Dan C sepakat bahawa Masinga-Masinga memberikan suntikan modale di samping melakukan Kerja, bererti terwujud syirkah Inan di Antara B Dan C. Ketika B Dan C membeli Barang secara Kredit op hierdie Basic Configuration kepercayaan pedagang kepada keduanya bererti terwujud syirkah wujuh Antara B Dan C. dengan demikian, bentuk syirkah seperti ini Resef menggabungkan ALLE Account syirkah yang ada yang disebut syirkah mufawadhah. AYUHAI SAUDARA KU. Kita wajib meninggalkan Segala bentuk perkongsian Yang bathil hari ini Dan Terug kepada bentuk perkongsian Islam. Semoga Allah meredhai kita ALLE, amin. Fatwa MUI Tentang is te koop Beli Mata Uang (AL-SHARF) Vrae Yang Pásti ditanyakan oleh setiap handelaar di Indonesië. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Trading Forex diperbolehkan punte Agama Islam 4. Apakah SWAP itu Mari kita bahas dengan article Yang pertama. Forex Dalam Regte Islam Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi Yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Regte Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan punte Regte Islam. Perdagangan valuta asing timbul Karena adanya perdagangan Barang-Barang kebutuhan / komoditi Antar Negara Yang bersifat n Internasionale. Perdagangan (Ekspor-Invoer) ini tentu memerlukan Alat Bayar yaitu UANG Yang Masinga-Masinga Negara mempunyai | Privacy die gebruiker dan berbeda Satu SAMA Ander sesuai dengan penawaran Dan permintaan diantara Negara-Negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN Waardering: MATA UANG Antar Negara. Perbandingan Waardering: Mata uang Antar Negara terkumpul punte suatu BURSA term of Pasar Yang bersifat n Internasionale Dan terikat punte suatu kesepakatan bersama Yang saling menguntungkan. Waardering: Mata uang suatu Negara dengan Negara Ander ini berubah (berfluktuasi) setiap SAAT sesuai volume permintaan Dan penawarannya. Adanya permintaan Dan penawaran inilah Yang menimbulkan transaksi Mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar Mata uang Yang berbeda Waardering:. Regte ISLAM punte TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- GT Ada Algemene teller aan memberi Dan menerima Penjual menyerahkan Barang Dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan Lisan, tulisan Dan utusan. PE mbeli Dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan Dan melakukan tindakantindakan Regte (dewasa Dan berpikiran sehat) 2. Voldoet aan syarat menjadi objek transaksi is te koop-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas Barang Dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya die gebruiker term of kuasanya op hierdie izin pemiliknya Barang Uitnodiging berada ditangannya Jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa is te koop beli saham itu diperbolehkan punte Agama. Jangan kamu membeli IKAN punte lug, Karena sesungguhnya is te koop beli Yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal Dan Al Baihaqi dari Ibnu Masud) is te koop beli Barang Yang Niet di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifatsifatnya term of CIRI-cirinya. Kemudian Jika Barang sesuai dengan woordenlijst penjual, Maka sahlah is te koop belinya. Tetapi Jika Niet sesuai Maka pembeli mempunyai HAK khiyar, artinya boleh meneruskan term of membatalkan is te koop belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi CV Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang siapa Yang membeli sesuatu Yang ia Niet melihatnya, Maka IA berhak khiyar Jika IA Resef melihatnya. Is te koop beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang Dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, Karena Akan mengalami kesulitan term of kerugian Jika harus mengeluarkan ALLE hasil tanaman Yang terpendam teller aan dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah Regte Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga is te koop beli Barang-Barang Yang Resef terbungkus / tertutup, seperti Makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etiket Yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. Hal. 135. Mengenai Teks kaidah Regte Islam tersebut di op hierdie, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Egipte, Mustafa Mohammed, 1936 Hal. 55. is te koop Beli valuta ASING DAN saham Yang dimaksud dengan valuta asing n basiese Mata uang Luar Negeri seperi dolar Amerika, poundsterling vertaler, ringgit Maleisië Dan sebagainya. Apabila Antara Negara terjadi perdagangan n Internasionale Maka tiap Negara membutuhkan valuta asing teller aan Alat Bayar Luar Negeri Yang punte Dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesië Akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesië memerlukan devisa teller aan mengimpor dari Luar Negeri. Dengan demikian Akan timbul penawaran Dan perminataan di bursa valuta asing. setiap Negara berwenang penuh menetapkan Kurs uangnya Masinga-Masinga (Kurs n basiese perbandingan Waardering: uangnya terhadap Mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12,000. Egter Kurs uang term of perbandingan Waardering: tukar setiap SAAT bisa berubah-Wysig, tergantung pada kekuatan Ekonomie Negara Masinga-Masinga. Pencatatan Kurs uang dan transaksi is te koop beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno, et al Ekonomie as Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, Hal 76-77..) Fatwa MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesië No: 28 / DSN-MUI / III / 2002 tentang is te koop Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa punte sejumlah kegiatan teller aan Voldoet aan berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi is te koop-beli Mata uang (al-sharf), Baik Antar Mata uang sejenis maupun Antar Mata uang berlainan Account. b. Bahwa punte URF tijari (tradisi perdagangan) transaksi is te koop beli Mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi Yang status hukumnya punte pandangan ajaran Islam berbeda Antara Satu bentuk dengan bentuk gelê. c. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf teller aan dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah Resef menghalalkan is te koop beli Dan mengharamkan Riba. 2. Hadis nabi CV al-Baihaqi Dan Ibnu Majah dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya is te koop beli itu hanya boleh dilakukan op hierdie Basic Configuration kerelaan (Antara kedua Bela pihak) (HR albaihaqi Dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh. Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi CV Moslem, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan Teks Moslem dari Ubadah bin Shamit, Nabi sien bersabda: (Juallah) EMAS dengan emas, Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (Denga syarat harus) SAMA Dan sejenis Serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu Jika dilakukan secara tunai .. 4. Hadis Nabi CV Moslem, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi sien bersabda: (is te koop-beli) EMAS dengan Perak n basiese Riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi CV Moslem dari Abu Said al-Khudri, Nabi sien bersabda: Janganlah kamu menjual EMAS dengan emas kecuali SAMA (nilainya) Dan janganlah menambahkan sebagian op hierdie sebagian yang lain janganlah menjual Perak dengan Perak kecuali SAMA (nilainya) Dan janganlah menambahkan sebagaian op hierdie sebagian yang lain dan janganlah menjual EMAS Dan perak tersebut Yang Niet tunai dengan Yang tunai. 6. Hadis Nabi CV Moslem dari Bara bin Azib Dan Zaid bin Arqam. Rasulullah het melarang menjual Perak dengan emas secara piutang (Niet tunai). 7. Hadis Nabi CV Tirmidzi dari Amr bin Auf: Algemene dapat dilakukan di Antara kaum muslimin, kecuali Algemene Yang mengharamkan yang halal term of menghalalkan Yang Haram as kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat Yang mengharamkan yang halal term of menghalalkan Yang Haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa Akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat dari pimpinah Eenheid Usaha Syariah Bank BNI no. UUS / 2/878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional pada hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H / 28 Maret 2002 Dewan Syariah Nasional Menetapkan. Fatwa TENTANG is te koop Beli MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. | Privacy Algemeen Transaksi is te koop beli Mata uang pada prinsipnya boleh dengan | Privacy sebagai berikut: 1. Niet teller aan spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi term of teller aan berjaga-Jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap Mata uang sejenis Maka nilainya harus SAMA Dan secara tunai (by-taqabudh). 4. Apabila berlainan Account Maka harus dilakukan dengan Waardering: tukar (Kurs) yang berlaku pada SAAT transaksi Dan secara tunai. Kedua. Account-Account transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian Dan penjualan valuta asing teller aan penyerahan pada SAAT itu (oor die toonbank) term of penyelesaiannya paling Lambat punte jangka waktu dua hari. Hukumnya n basiese boleh, Karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai Proses penyelesaian Yang Niet bisa dihindari Dan merupakan transaksi n Internasionale. 2. Transaksi vorentoe, yaitu transaksi pembelian Dan penjualan valas Yang nilainya ditetapkan pada SAAT nou af as diberlakukan teller aan waktu yang akan Datang, Antara 2x24 konfyt sampai dengan Satu ervaring. Hukumnya n basiese Haram, Karena harga yang digunakan n basiese harga Yang diperjanjikan (muwaadah) Dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut plaas Nog geen tentu SAMA dengan Waardering: Yang disepakati, kecuali dilakukan punte bentuk vorentoe ooreenkoms teller aan kebutuhan Yang Niet dapat dihindari (lil hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu Contract pembelian term of penjualan valas dengan harga spot Yang dikombinasikan dengan pembelian Antara penjualan valas Yang SAMA dengan harga vorentoe. Hukumnya Haram, Karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPSIE yaitu Contract teller aan memperoleh HAK punte rangka membeli term of hak teller aan menjual Yang Niet harus dilakukan op hierdie sejumlah eenheid valuta asing pada harga Dan jangka waktu term of tanggal akhir tertentu. Hukumnya Haram, Karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku van ProZ. com tanggal ditetapkan, dengan | Privacy Jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, Akan diubah Dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H / 28 Maret 2002 M Dewan SYARIAH Nasional - MAJELIS Ulama INDONESIAbeBisnis la - Anda Yang membaca article ini tentunya memiliki perasaan Yang bisa dibilang was-was, ragu term of semacamnya. Ketika ingin memulai Besigheid Online Trading Forex. tentu timbul Vrae di benak hati Anda yang paling-punte, apakah handel forex itu halal term of Haram. Sebagai seorang Moslem Yang AWAM, tentunya kita Niet bisa langsung menafsirkan sesuatu itu halal ataukah Haram. Tanyakan la pada Yang paham Betul tentang Agama term of Jika Anda seorang maniak aanlyn tentunya Niet Salah teller aan mencarinya di mbah gugel. Karena beBisnis Yakin Ada blog Yang membahasnya, Salah satunya n basiese blog ini. Terug ke TOPIK kita tentang Regte Trading Forex menurut Islam. Prinsip algemeen handel forex disamakan dengan is te koop beli EMAS term of Perak seperti yang yang berlaku pada MVSA Rasulullah, yakni harus dilakukan dengan kontan term of tunai naqdan agar bebas dari transaksi ribawi Riba fadhl. Rasulullah SAW bersabda: Emas hendaklah dibayar dengan emas, Perak dengan Perak, barli dengan barli, syair dengan syair (Account gandum), kurma dengan kurma Dan garam dengan garam punte Hal sejenis Dan SAMA haruslah secara kontan (yadan biyadin / naqdan). Maka apabila berbeda jenisnya, is te koop la sekehendak kalian dengan syarat secara kontan. (HR. Muslim). Dengan berdasar pada HADITS tersebut di op hierdie, punte Kitab al-ijma Hal. 58-59, Ibnu Mundhir membuat sebuah analagi tentang Regte Trading Forex menurut Islam. Menurutnya Besigheid aanlyn handel forex SAMA dengan pertukaran EMAS term of Perak Yang punte terminologi fiqih dikenal dengan term Sharf Yang keabsahan nya Resef disepakati para Ulama. Dengan demikian EMAS term of Perak sebagai Mata uang dilarang ditukarkan dengan sejenisnya, Misal roepia dengan roepia term of dollar dengan dollar, kecuali nilainya setara term of SAMA. Jika Hal ini dilakukan dikhawatirkan Akan muncul potensi Riba fadhl sebagaimana Yang dilarang punte HADITS di op hierdie. Egter Ketika jenisnya berbeda seperti roepia ditukarkan dengan dollar term of sebaliknya, Maka itu dapat dilakukan sesuai dengan harga pasar alias markkoers Yang berlaku SAAT itu harus Dan kontan / secara langsung taqabudh fili berdasarkan kelaziman pasar (taqabudh hukmi). Perkara kontan / tunai / secara langsung ini, sebagaimana dikemukakan Ibnu Qudamah punte Kitab al-mughi, Dida Arkan pada kelaziman pasar Yang berlaku, termasuk Ketika penyelesaiannya (nedersetting) harus melewati beberapa konfyt Karena harus melewati Proses transaksi. Adapun harga penukaran nya Dida Arkan op hierdie kesepakatan penjual Dan pembeli Serta sesuai dengan markkoers. Punte perspektif Regte Islam, perdagangan berjangka komoditi (PBK), forex termasuk di dalamnya. Keabsahan transaksi is te koop beli berjangka ini ditentukan oleh terpenuhinya rukun Dan syarat sebagai berikut: 1. Rukun Sebagai unsur Utama Yang harus Ada punte sebuah transaksi yaitu: Pihak-pihak pelaku transaksi aqid Yang disebut dengan term Moslem / Moslem ilaih Objek transaksi maqud ilaih. yaitu Barang-Barang komoditi Yang berjangka Dan Waardering: tukar (RAS al-mal al-Salam as al-Moslem vyfde). Kalimat transaksi sighat aqad yaitu ijab Dan qabul Sebagai pelengkapnya sebuah transaksi yaitu diantaranya: Persyaratan menyangkut objek transaksi yaitu bahwa objek transaksi harus Voldoet aan kejelasan mengenai jenisnya, ukurannya (kadar), sifatnya, jangka penyerahan, harga tukar Dan tempat penyerahan Persyaratan Yang harus dipenuhi oleh harga tukar al-tsaman. yaitu kejelasan Account Alat tukar apakah itu dirham, dinar, roepia, dollar DSB. Bisa juga dengan Barang yang dapat ditimbang, disukat DSB, Maka harus jelas apakah menggunakan satuan kilogram, dam term of Ander Kejelasan tentang kwalitas objek transaksi, apakah kwalitas istimewa, Baik, sedang term of woordspeling Buruk. Syarat di op hierdie ditetapkan dengan belastings menghilangkan jahalah fi al-aqd term of alasan ketidak tahuan kondisi-kondisi Barang pada SAAT transaksi Karena ini bisa mengakibatkan perselisihan Antara pelaku transaksi Kejelasan Vrae harga tukar dengan demikian, Regte Dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat verdien punte term of setidaknya sesuai dengan semangat Dan JIWA normale Regte Islam dengan menganalogikan kepada baai as-Salam (is te koop beli Yang terjamin kebenarannya). Berdasarkan pembahasan tadi, Fatwa Dewan Syariah Nasional No. 28 / DNS-MUI / III / 2002 tentang kegiatan transaksi is te koop beli valas pada prinsipnya dibolehkan. asalkan Voldoet aan | Privacy sebagai berikut: 1. Niet teller aan spekulasi (untung-untungan) 2. Ada kebutuhan transaksi term of teller aan berjaga-Jaga (simpanan) 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap Mata uang sejenis Maka nilainya harus SAMA Dan secara kontan / tunai. Dan apabila berlainan Account Maka harus dilakukan dengan Waardering: tukar (Kurs) yang berlaku (di markkoers) pada SAAT transaksi vertaal. Selengkapnya fatwa MUI tentang Trading Forex. Kesimpulannya bisa Anda tafsirkan die gebruiker, Yang jelas nou af kita Uitnodiging Leer bahwa Ada Regte Islam Yang mengatur handel forex ini. Regte Trading Forex menurut Islam ini juga diperkuat dengan adanya / keluarnya fatwa MUI tentang Trading Forex. Dengan begitu ALLE keraguan, ketidaktahuan kita terhadap Regte handel forex ini bisa terpecahkan. Oke, mungkin sampai di hier een dulu pembahasan kali ini, semoga bisa membantu Dan bermanfaat. Terimakasih as Salam Sukses buat semuanya Hoof. Dewan Syari39ah Nasional Menetapkan. Fatwa TENTANG is te koop Beli MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. | Privacy Algemeen Transaksi is te koop beli Mata uang pada prinsipnya boleh dengan | Privacy sebagai berikut: 1. Niet teller aan spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi term of teller aan berjaga-Jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap Mata uang sejenis Maka nilainya harus SAMA Dan secara tunai (by-taqabudh). 4. Apabila berlainan Account Maka harus dilakukan dengan Waardering: tukar (Kurs) yang berlaku pada SAAT transaksi Dan secara tunai. Kedua. Account-Account transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian Dan penjualan valuta asing teller aan penyerahan pada SAAT itu (oor die toonbank) term of penyelesaiannya paling Lambat punte jangka waktu dua hari. Hukumnya n basiese boleh, Karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai Proses penyelesaian Yang Niet bisa dihindari Dan merupakan transaksi n Internasionale. 2. Transaksi vorentoe, yaitu transaksi pembelian Dan penjualan valas Yang nilainya ditetapkan pada SAAT nou af as diberlakukan teller aan waktu yang akan Datang, Antara 2x24 konfyt sampai dengan Satu ervaring. Hukumnya n basiese Haram, Karena harga yang digunakan n basiese harga Yang diperjanjikan (muwa39adah) Dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut plaas Nog geen tentu SAMA dengan Waardering: Yang disepakati, kecuali dilakukan punte bentuk vorentoe ooreenkoms teller aan kebutuhan Yang Niet dapat dihindari (lil hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu Contract pembelian term of penjualan valas dengan harga spot Yang dikombinasikan dengan pembelian Antara penjualan valas Yang SAMA dengan harga vorentoe. Hukumnya Haram, Karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPSIE yaitu Contract teller aan memperoleh HAK punte rangka membeli term of hak teller aan menjual Yang Niet harus dilakukan op hierdie sejumlah eenheid valuta asing pada harga Dan jangka waktu term of tanggal akhir tertentu. Hukumnya Haram, Karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku van ProZ. com tanggal ditetapkan, dengan | Privacy Jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, Akan diubah Dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H / 28 Maret 2002 M Dewan SYARI39AH Nasional - MAJELIS Ulama INDONESIA


No comments:

Post a Comment